mardi 17 juin 2008

Le nom des voiles.

....

Cliquez sur l'image de la frégate, pour l'agrandir.


  • A - civadière.
  • B - Hunier à livarde (Perroquet de beaupré).
  • C - misaine.
  • D - petit hunier.
  • E - petit perroquet.
  • F - grand voile.
  • G - grand hunier.
  • H - grand perroquet.
  • I - brigantine.
  • J - perroquet de fougue.

  • 1 - bras de la civadière.
  • 2 - cargue point de la civadière.
  • 3 - Pantoire de civadière.
  • 4 - Cargue point du hunier à livarde (Perroquet de beaupré).
  • 5 - bouline de misaine.
  • 6 - bras de misaine.
  • 7 - étai de misaine.
  • 8 - gui de misaine.
  • 9 - cargue fond de misaine.
  • 10 - cargue-bouline de misaine.
  • 11 - bras du petit hunier.
  • 12 - bouline du petit hunier.
  • 13 - cargue fond du petit hunier.
  • 14 - cargue-bouline du petit hunier.
  • 15 - bras du petit perroquet.
  • 16 - bouline du petit perroquet.
  • 17 - écoute de la grande vergue.
  • 18 - étai de la grande vergue.
  • 19 - cargue point de la grande vergue.
  • 20 - écoute de la grande vergue.
  • 21 - balancine de la grande vergue.
  • 22 - étai de la grande vergue.
  • 23 - bouline du grand hunier.
  • 24 - bras du grand hunier.
  • 25 - cargue point du grand hunier.
  • 26 - balancine du grand hunier.
  • 27 - drisse du grand hunier.
  • 28 - bras du grand perroquet.
  • 29 - bouline du grand perroquet.
  • 30 - cargue point du grand perroquet.
  • 31 - balancine du grand perroquet.
  • 32 - drisse du grand perroquet.
  • 33 - cargue-bouline d'artimon.
  • 34 - bouline d'artimon.
  • 35 - bras de la vergue barrée.
  • 36 - drisse de pic.
  • 37 - bouline du perroquet de fougue.
  • 38 - cargue point du perroquet de fougue.


Georges de Walque.

Notes complémentaires.

Le trois mats barque Statsraad Lehmkuhl de la flotte norvégienne,
photographié par
Philip Plisson.

The ship’s history begins in Bremerhaven-Geestemünde where she was built in 1914 as a school training ship for the German merchant marine under the name «Grossherzog Friedrich August». After WWI, the ship was taken as booty by the British.


In 1921 she was brought to Bergen by the former cabinet minister Kristofer Lehmkuhl, and was used as a school training ship from 1923 until the outbreak of WWII. Except for the war years of 1940 – 1945, when the Germans impounded the ship and renamed it «Westwärts», the Bergens Skoleskib operated the «Statsraad Lehmkuhl» continuously to and including 1966. In 1967 the shipping magnate Hilmar Reksten rescued the ship from being sold out of the country, and in 1978 he donated the «Statsraad Lehmkuhl» to Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, a foundation which has owned and operated the ship since.

.....

Aucun commentaire: